logo

7 egészséges zöldség amelyik kiállta az idők próbáját

Ezek a gyümölcsök, diófélék és zöldségek az ételek elit csoportjába tartoznak, teli különleges erővel. Számos tanulmány bizonyítja erejüket. Képesek fejleszteni az egészségünket, meghosszabbítani az életünket. Hogy hogyan? Nem engednek teret a rákos sejteknek, segítenek leszorítani a magas kolesztrin szintet, megelőzni a fertőzéseket, élesítik a memóriát és még megannyi előnnyel  rendelkeznek.
1. Spenót:
Késlelteti a kor okozta látás romlást, javíthatja a szív egészségét. Hatóanyaga a Lutein. Kiszűri a nap kék fényét és lecsökkenti az ultraviola sugárzást. Mindkettő sérti ugyanis a szemet. Habár a időskori szemromlásra nincs gyógyír, – 60 éves kor felett ez a leggyakoribb oka a vakságnak –, a spenót fogyasztása talán segíthet. Illinoisi doktorok luteint adagoltak olyan idősek napi étkezéseihez, akik ebben a betegségben  szenvednek. Egy évre rá, nemcsak  megállt látásuk romlása, de még javult is valamelyest. - adja hírül az Optometry c. lap egy cikkében. Ajánlott napi bevitel: 6 miligramm lutein- ez megegyezik egy fél bögre főzött spenóttal.
Ha főzzük a spenótot, akkor az teljes mértékben megtartja lutein tartalmát. Oliva olajjal fogyasztva könnyebben beépül a szervezetünkbe.

2. Áfonya:
Memória, de ezen felül segít megelőzni a húgyúti fertőzéseket is. Hatóanyaga a antocianiszt. Ezek a potenciális antioxidánsok elősegítik a kommunikációt az elöregedett agysejtek között és új összeköttetéseket hoznak létre. Az USDA szerint az áfonyában van a legtöbb antioxidáns a 20 leggyakrabban fogyasztott gyümölcs közül. Az áfonya egy alkotóeleme igen hatásos például a koleszterin csökkentésben is. Az összetevő, amit pterosztilbinnek hívnak, működésében nagyon hasonló az antikoleszterin anyaghoz. Ugyanakkor védi a szívet, mint a Resveratol, az antioxidáns a szőlőben és a vörösborban. Jó lenne naponta egy bögre áfonyát elfogyasztani.

3. Tea:
A daganatos  betegségekre, szív panaszokra hat, de erősíti a légutakat is. Erőforrása a flavonoid. A tea tele van antioxidánssal. Megvédi az épp sejteket a daganatos betegségektől, akadályozza a rákos sejtek a véráramba jutását. Egy 2002-es holland kutatás szerint napi három csésze fekete tea a felére csökkenti a szívrohamok számát. Japán kutatók szintén 42%-os csökkenést mutattak ki azon szívrohamon átesett betegek között akik napi rendszerességgel fogyasztottak zöld teát. Ajánlott naponta minimum egy csésze, de még jobb a napi négy csésze zöld vagy fekete tea elfogyazstása.

4. Brokkoli: Csökkenti a szívbetegségek előfordulását. Rendszeres fogyasztása segíti elkerülni a rák rengeteg válfaját, főleg a vér rákos megbetegedését. Egy 1999-es Harvard kutatás kimutatja, hogy a leukémiások száma majdnem 50%al kevesebb azok között, akik legalább kétszer fogyasztanak hetente brokkolit, mint azok akik kevesebbszer mint egy alkalom. Ajánlott naponta egy bögrényit fogyasztani. A párolt brokkoli 90 százalékban megőrzi a szulforaphán tartalmát, szemben a főzött brokkolival, ami 19%ban, még inkább a mikrohullámú sütőben elkészítettel szemben, ami ennek az anyagnak már csak a 3%át mondhatja magáénak.

5. Paradicsom: Hatóanyaga a likopen, a színezőanyag, ettől piros a paradicsom. Prosztata problémák megelőzéséhez ajánlott, de csökkenti a szívmegbetegedések kockázatát is. Teli van antioxidánsokkal, amik igen hatékonynak bizonyulnak a rákos sejtekkel szemben.
Mivel a hő felszabadítja a likopent, a főtt paradicsom fogyasztása a legajánlottabb. Ez a jótékony anyag sokkal hatásosabban lép be a véráramba, valamilyen zsíradékkal, pl. olíva olajjal juttatjuk a szervezetünkbe.

6. Szója
Szívmegbetegedések és daganatos betegségekre van hatással Hatóanyaga az Izoflavon, ami egy féle növényi ösztrogén. Úgy tűnik ez a hatóanyag segít megóvni a testünk ösztrogénjét és segít csökkenteni a koleszterint is. A szója ugyancsak csökkenti a prosztatarák kialakulásának az esélyét, mondja egy 2003-as Wayne Állami Egyetemi kutatás. Ha 6 hónapig fogyasztunk izoflvaont, ami ugyebár a szója fő alkotóeleme, 83% a kezeletlen prosztatarákos betegeknek látta stabilizálódni a betegsége  jeleit.
Ajánlott naponta fogyasztani,  15-25 gramm szója protein/nap, ez megfelel 2-3 csésze szójatejnek.

7. Zab:
Csökkenti a vérnyomást, és a szívmegbetegedésekre is hat. Segít megelőzni a kemény érfalakat. Hatóanyaga a zab szivacsos rostjában található, - ez az ami ragacsossá teszi a zabkását-, segít megelőzni az artériák rugalmas állapotát. Mikor egy 2003-as kutatás keretében túlsúlyos magas koleszterinű német embereket, egy alacsony zsírtartalmú, magas zabtartalmú diétára fogtak az LDL szintjük több mint 50 %kal csökkent. Ajánlott napi bevitel kb. 1 1/2 csészényi főtt zabkása.

vissza a kezdő lapra vissza a cikkekhezMagazin Hasznos

| More

Hírek Cikkek Magazin Hasznos Media Ajánlat kérés Fórum Magunkról Kapcsolat Impresszum